Vi kender det alle: Den smukkeste buket fra én, der holder af dig, og som du holder af, forfalder - langsomt men sikkert, kronblad for kronblad - uanset hvor omhyggeligt du plejer den. Efter 3, 5, 7 eller max. 10 dage må du sige farvel til den.

(Men du kan med stor sandsynlighed få din buket til at holde i op til 24 dage. Læs mere i bloggen her.)

Måske er ordet "smuk" blev opfundet til netop blomster. Siden mennesket opdagede blomsters skønhed - for tusindvis af år siden - har vi forsøgt at få deres unikke pragt til at vare længere. Vi tørrer dem, presser dem, støber dem i voks, begraver dem i sand ….

Bevares!

En opfindsom tysker

I slutningen af det 18. århundrede fik en tysk botaniker, Ernst Pfitzer, en genial idé: Hvad hvis man kunne erstatte vandet i blomstens celler med en væske, der ikke fordamper?  

Ernst startede med at lægge blomster i ren alkohol for at udtrække saften. Derefter badede han dem i en blanding af ricinusolie (også kendt som "amerikansk olie") og terpentin. Denne proces "smurte" cellevæggene indefra og ud med oilie og terpentin, så de ikke kollapsede, når vandet forsvandt.

Resultatet? En rose på stilke, der føltes bøjelig og elastisk – selvom den teknisk set var død – og som så frisk ud i lang tid.

Og fyldt med terpentin!


En farlig affære

Men det var en farlig affære. Terpentin er ikke kun stærkt irriterende for hud, øjne og lunger, det er også ekstremt brandfarligt. Ernst led utvivlsomt under hovedpine, svimmelhed og måske kvalme under sine eksperimenter.


Moderne blomsterbevaring

Alligevel banede Pfitzers ihærdige forsøg vejen for moderne blomsterbevaring. Siden det første patent (US547227A) blev indregistreret i 1895, har utallige nye patenter fulgt efter. Anstrengelserne går både på at forlænge holdbarheden og gøre processen mindre sundheds- og miljøskadelig.

Et stort fremskridt kom i 1990’erne, da japanske blomsterentusiaster tog teknologien til sig og begyndte at bevare særlige roser i stor skala. Deres erfaringer bidrog væsentligt til den samlede vidensbase inden for feltet, og kommercielle produkter med langtidsholdbare blomster og planter blev hurtigt en stor succes.


Som ringe i vandet

I dag er langtidsholdbare blomsterprodukter almindelige i Japan og i andre dele af Asien og Oceanien, som Singapore, Malaysia, Kina, Australien og New Zealand.

Også såkaldte “roselande” som Kenya, Colombia og Ecuador har fået øje på dette nicheprodukt, og nogle af de største aktører inden for blomsterbevaring findes netop i Colombia og Ecuador.

Og nu er de på vej mod os!


Et dansk bidrag

Vores omfattende patentresearch viser, at en dansker har spillet en vigtig rolle i udviklingen af bevaringsteknologien. Navnet er Lars Erik Sellegaard.

I 1980’erne fandt Lars ud af, at hvis man forkortede transportvejen for den fugtbevarende opløsning til under 5 cm, ville processen ikke blot accelereres, men også blive mere pålidelig og effektiv (US5399392, EP0460332A1).

Selvom det måske lyder som en lille detalje, var denne 5 cm-regel banebrydende. I dag er det en universel standard i branchen, hvor blomsterstilkene først klippes ned til under 5cm, bagefter lægges blomsterhoveder i en dehydrerende opløsning, og til sidst bades i en rehydrerende opløsning.


Måske fransk?

Ifølge aktindsigt fra Patent- og Varemærkestyrelsen blev Lars på sit patent registreret som bosiddende i Frankrig, og derfor tilskrives opfindelsen Frankrig.

Men vores research tyder på, at Lars eller hans familie oprindeligt kom fra Hadsund-området og flyttede til Sverige før Anden Verdenskrig. Efter krigen tog turen videre – muligvis kun Lars alene – til Frankrig.

Vi havde faktisk planer om at grave dybere ned i Lars’ historie og skrive en blog, men sporet forsvandt desværre. Måske er der en læser derude, der kender til Lars?


Endnu et dansk bidrag

I 1998 pakkede en 19-årig dreng fra Dragør sin rygsæk og rejste til Japan. I dag – snart 30 år senere – er danskeren Nicolai Bergmann verdenskendt for sin unikke blomsterkunst, der forener skandinavisk minimalisme med japansk æstetik.

Som bosiddende dansker i Tokyo er Nicolai Bergmann blevet en af Japans mest anerkendte blomsterambassadører. I Nicolais værker anvendes som regel blomster og planter, der er bevarede for at kunne holde i flere år.

Heldigvis behøver vi ikke at lede længe for at møde Nicolai personligt eller opleve hans værker – Nicolai har en butik på Vingårdstræde, lige ved siden af Magasin i København.

Derudover kan man nyde ét af Nicolais kunstværker i tearoom’et hos A. C. Perchs i Kronprinsensgade.

Billede nedenfor tog vi, mens vi nød en kop udsøgt te en skøn eftermiddag i februar 2025.


Vores bidrag

Produktudviklingen inden for langtidsholdbare blomster og planter bevæger sig i to retninger.

Den ene retning fokuserer på små dekorative genstande, hvor blomsterhoveder og lidt grønt er indkapslet i en beskyttende ramme – typisk glas eller billedrammer.

Den anden retning rummer større dekorationer, som ligner buketter, men hvor alle dele er fastmonteret eller sammenbundet, så det i realiteten er en skulptur. Hvis man forsøger at adskille "buketten" for at sætte den i en vase – som man naturligt ville gøre med en frisk buket – ødelægger man faktisk produktet. Samtidig er prisen ofte høj: mange af disse produkter starter ved 2.000 DKK.

I de senere år har blomsterentusiaster i flere vestlige lande forsøgt at skabe rigtige buketter med bevarede blomster og planter. Nogle har haft held med det, men succesen har været begrænset. Buketterne holder ganske vist længe, men de mangler den form, struktur, farverigdom og variation, der kendetegner en klassisk frisk buket.

Det er her, vi vil gøre en forskel.
Vi vil skabe et langtidsholdbart blomsterprodukt, der ser ud og føles som en frisk buket – og med den samme brugervenlighed og fleksibilitet.

Vores buketter skal kunne bruges til at udtrykke taknemmelighed, lykønskning, kærlighed, omtanke, venskab, omsorg og meget mere – præcist på samme smukke måde som med en frisk buket.

Vi vil gøre det til en pris, hvor alle kan være med!


Et dansk bidrag til den grønne omstilling

Det har taget os syv år, men vi er nået så langt, at vi nu planlægger en dansk produktion af disse buketter. Det skal være dansk, fordi kvaliteten såvel som ansvarlighed skal være i orden.

Det skal være et dansk bidrag til den grønne omstilling af blomsterkulturen.


Vil du læse mere?

Klik her, hvis du vil læse mere om menneskets utrættelige bestræbelse på at bevare blomsters skønhed - langt ud over deres naturlige levetid.

 


- Teksten og billederne er beskyttede af ophavsret og må ikke kopieres uden tilladelse -